Krokovy motor bipolarni - jak zapojit

Petr Simek psimek@jcu.cz
Neděle Červen 27 20:14:09 CEST 2004

On Sun, 27 Jun 2004, radek kasal wrote:

> Dobrý den.
> 	Kdo rozumíte krokovým motorům poradte či mne opravte.
>
> 1) jak zjistit o jaký druh se jedná - bipolární či unipolární řízení?

Bipolarni rizeni musi prepinat polaritu, unipolarni napr. spina jen
do nuly. Pokud mate na mysli motor a ne rizeni tak bipolar ma jen
jednu civku na fazi a unipolar ma dve.

> 2) lze u bipolárního motoru zapojit vinutí jenž jsou proti sobě
> paralelně na místo sériově?

To by nebylo dobre, pracovaly by vlastne proti sobe.

> 3) lze jedno vinutí napájet stále a tím držet motor zabržděný, před
> spálením se chránit pomocí teplotní pojistky a na jakou teplotu si ji
> nastavit?

Urcite, to je zakladni vlastnost krokace ze drzi krok. Nesmite prekrocit
proud na fazi, takze hlidejte spis proud nez teplotu.

> Fakta:
> 1) jedná se o krokový motor Madarské výroby
> 2) vyvedeno 8 vodičů od čtyř vynutí, vinutí mezi sebou nejsou propojené

Ze by ctyrfazovy ?

> [...]
> přivedu na jedno vinutí 12V, tak teče proud asi 0,56A
> 4) krok 1,8stupně dle štítku odpovídá pootočení při přivedení napětí na
> jedno vinutí
> 5) krok je stejný pro všechna vinutí, pokud přepoluji napájeni tak se
> motor staví do stejných pozic
> 6) bez napájení při otáčení rotorem jsou znát odpor po krocích
>
> Z výše uvedeného usuzuji:
> a) jedná se o motor pro bipolární řízení (unipolárně by šel také
> používat)
> b) z hlediska funkčnosti motoru je jedno zda vinutí zapojím sériově nebo

Paklize neni ctyrfazovy. Pokud by byl skutecne dvoufazovy a dve civky
nalezely jedne fazi, pak diky tomu ze mate vyvedene vsechny konce neplati
co jsem napsal vyse a melo by to jit i paralelne.