zapis do EEPROM pri padani napeti

Danhard danhard@volny.cz
Pátek Červen 25 20:50:28 CEST 2004

Jezis, tady se zase resi ruzne co kdyby a co pak...
Kdyz vam to toho hrabne "sikovny" chlapik sroubovakem, tak vetsinou menite
celou desku, protoze pri tom preskrabne i nekolik spoju :o)
Myslim ze se tady resi provozni stav, coz muze byt i vypadek napajeni, nikoliv
porucha.
Zapis do vnitrni EEPROM ma vetsinou vlastni nezavislou logiku, i programovaci
napeti se vytvari pred vlastnim zapisem (u toho PICa je to takova nestandartni
sekvence zapisu nekam ..), takze pokud dojde behem zapisu k resetu pres BOD,
tak se zapis ukonci v poradku, pokud to jen pokles napajeni, ne akce
sroubovak.
Tady je krasne videt ta hranice mezi HW a SW, proste ten HW muze za meznich
podminek udelat nejakou chybu, nakonec i za regulernich podminek je nejaka
pravdepodobnost chyby ( treba diky nejakemu vnejsimu ruseni), a ten SW se s
tim proste musi vyrovnat ! Pokud se cele zarizeni zasekne, diky nejake chybne
provedene datove operaci, tak je to naprd !
HW na druhou stranu muze davat ruzne varovne hlasky, treba detekce vypaku
prim. napajeni (site), watchdog pokud program zamrzne atd.
Skutecne me sere urcita nadutost programatoru, kdyz spachaji nejaky vytvor,
ktery nejen nekorektne reaguje na mnozinu "vsech" vnejsich stavu, ale vetsinou
ani zcela nesplnuje puvodni zadani (od tech hardweraru), a oni se busi v hrud,
jak to krasne funguje :o)

Dobrou noc ! Danhard

PS. PICy pouzivam uz asi 12 let, je to zcela blbej procesor, ale v te dobe,
kdy vysly s PIC16C54, tak jsem pouzival I8048 a jine sroty. Tohle : nezralo,
bylo to v malem futru, bylo to relativne vykonne, melo to primitivni
instrukcni soubor a dobre se pocitaly instrukce v realtime aplikacich, melo to
CMOS vystupni srtuktury, s kterymi jem delal bezproblemove 12 bitovou presnost
v AD/DA aplikacich. Nikdy jsem nemel problemy s rusenim po napajeni (ani ven,
ani dovnitr), ani s nejakym spatnym resetem (na rozdil od risc Atmelu v
pocatku jejich kariery), jediny problem se spatnym nebehem oscilatoru 4MHz v
rezimz XT (od 2MHz pozivam rezim HS, sice je nepatrne vetsi spotreba, ale
zatim 100% spolehlivost).