Linux Danix :o(

Dee Jay mrdeejay@seznam.cz
Pátek Červen 25 20:37:31 CEST 2004

Klobouk dolu - tohle je tedy vyklad jeste ted sedim s otevrenymi usty :o()
abych pravdu rekl
cetl sem kdysi knihu pruvodce protokoly TCP/IP ale moc daleko sem se
nedostal tedy spis uz nevim do ktere vrstvy - pak sem to vzdal :o)
Ted uz vim kde se zeptat ....

diky moc

DJ

no snad se tu objeví jeste nekdo odkojeny Danixem - uz vim co nastavit a jak
a ted se k tomu jen dostat ....

----- Original Message -----
From: "Thomas Shaddack" <hwnews@shaddack.mauriceward.com>
To: "[HWnews]" <hw-list@mailman.nethouse.cz>
Sent: Friday, June 25, 2004 8:15 PM
Subject: Re: Linux Danix :o(

On Fri, 25 Jun 2004, Dee Jay wrote:

> moc dekuji za podrobny navod
> avsak pes je zakopan nekde jinde - prave nedokazu otevrit resp. vytvorit
> konfiguracni soubory
> tudiz nemohu nic nastavovat ani wizardem ani rucne - tezko rict proc mozna
> proto ze Danix bezi z virtualniho
> disku a nebo nejsem prihlasen (coz nevim jak ) proto sem prosil nejakeho
> uzivatele,ktery zna primo tuto distribuci.

Tady nemuzu pomoct, tohle distro neznam. :(

> na
> jeste dotaz na parametry
> co je vlastne broadcast adress ? podle vaseho navodu je to maximalni
rozsah
> ze sitove adresy  nebo tak neco ?
> moje brána je totiz 192.168.150.1 podsit 255.255.255.0 avsak IP je uz
> 193.179.atd... DNSka jsou take uz 193.179.atd...

IP adresa je 32-bitove cislo. To ze se zapisuje jako ctyri dekadicka
osmibitova cisla, napr. 10.0.0.1, a ne jako napr. 0x0A000001 nebo
0A:00:00:01 (tak se zase zapisuji MAC adresy, ale ty jsou 48 bitu), je
zalezitost konvence.

Netmaska je opet 32-bitove cislo, ktere urcuje ktere bity patri vasi
podsiti a ktere jsou Venku. Kazdy bit co je nastaven na 0 znamena ze dany
bit adresy je vas; v prilade 255.255.255.0, nebo 0xFFFFFF00, mate
poslednich 8 bitu a muzete si s nimi delat co chcete.

Broadcast je adresa "vsichni" v ramci daneho segmentu. Ziskava se ORovanim
invertovane netmasky s IP adresou ze segmentu; netmaska 255.255.255.0 se
invertuje na 0.0.0.255, a vysledny broadcast pro 192.168.10.20 bude
192.168.10.255; pokud by pro tu samou IP byla netmaska 255.255.0.0, byl by
broadcast 192.168.255.255.

Network je totez, ale misto na 1 jsou vsechny vase vlastni bity nastaveny
na 0; pro zminene priklady by tedy network promenne byly 192.168.10.0 a
192.168.0.0.

Gateway je IP adresa ktera vede Nekam Ven. To nam ale zavani ARP
protokolem, podivame se tedy na nej.

Pod IP vrstvou mame jeste nizsi vrstvu, v pripade kancelarskych LAN
obvykle Ethernet. Ethernet samotny se o IP nestara, ten pracuje s
Ethernetovymi packety. Kazdy sitovy adapter ma svoji MAC adresu; pokud
neni v promiskuitnim modu, coz nas pro vetsinu ucelu nemusi zajimat,
ignoruje prijimani vsech packetu co nejsou urceny bud pro jeho MAC adresu,
napr. 00:00:01:02:03:04, nebo pro Ethernet broadcast, coz je
FF:FF:FF:FF:FF:FF. (Pak jsou jeste multicastove specialitky ale to jeste
neumim.) A jelikoz IP vrstva posila veci na IP adresy, a nevi sama o sobe
nic o MAC adresach, je potreba mechanismus parovani IP a MAC. Ten
mechanismus je ARP.

Kazdy pocitac si udrzuje ARP tabulku, kde ma prirazene IP a MAC pary.
Pokud k pozadovanemu IP nevi MAC, posle do site ARP request; pocitac s
prislusnym IP na request odpovi, a jeho MAC je prirazeno do tabulky. Kdyz
se mu potom posila IP paket, tento se zabali do Ethernet paketu a z ARP
tabulky se do nej priradi prislusny MAC jako cil. Pokud je packet pro
broadcast, MAC je FF:FF:FF:FF:FF:FF.

Pokud ale paket patri mimo lokalni sit, priradi se mu MAC adresa gatewaye.
Tim se zajisti, ze vse co nepatri do LAN dostane na Ethernetove vrstve
gateway, a pak si s tim nejak poradi na IP vrstve (napr. pres NAT, nebo
tim ze ho slepe presoupne do druheho interface pro druhou stranu site,
nebo cokoliv dalsiho).

Pomohlo to? :)