Jak pridelat lampu? - normy zadarmo

Ales Donda ales_donda@adsoft.cz
Pátek Červen 25 08:55:15 CEST 2004

Normy zadarmo, to by bylo fajn.... Ja jsem za ne utratil (nejenomm soubor
332000, ale i jine odvetvi) utratil cca 10tis.
asi bych trosku usetril, kdybych si chodil studovat normy do studovny, ale
nektere clovek proste potrebuje mit doma...
Prusvih je v tom, ze ty normy musi nekdo prekladat, schvalovat a delat s
nima jine kousky... Ne opravdu se nebudu zminovat o tom, ze nektere normy
jsou opravdu hruza a zaslozili by si revizi (nebo zruseni a kompleni
predelani).

Ne vsechno co projde harmonizaci podle CENELEC je v poradku...  (tim myslim
snizeni stavu bezpecnosti, kdyz se to dela podle evropskych norem)

Normy nejsou dulezite......
Normy jsou nezavazne, pokud neexistuje zakon (nebo narizeni,....), ktery
stanovi, ze se musi dodrzovat.
Takto jsou treba osetreny veskere normy tykajici se bezpecnosti. :)

Pokud to zpusobi pozar nebo to nekoho zabije, tak v zadnym pripade
beztrestni nejste, to je fama....
Musel byste to prokazat u soudu (ze ste splnil podminky norem, nebo ze jste
zajistil bezpecnost jinym - lepsim - zpusobem) a mit na to "platnou" revizni
zpravu. Pokud nemate RZ, tak vam nepomuze ani kdybyste to mnel vedeny
buhvijak a provedeny na urovni bezpecnosti atomovy elektrarny.
A jelikoz si to delate sam, tak si asi RT nepozvete, ze.

(Ne)bezpecnost - Rusko. V rusku jsem sice nebyl, ale jeden inspektor ITI nam
na jednom skoleni vykladal, ze pry v Rusku maji lepsi (vetsi) bezpecnost nez
v lecjakych zapadnich statech, tak nevim. Neco tady tvrdit, ze je to tak a
tak, se mi nechce....
Je sice pravda, ze zarizeni (spotrebice) vyrobene v rusku by u nas neprosly,
ale kdyby se vytrili podminky.... a ted to nedopovim a necham na vas jake
podminky by to mneli byt... :)

Bezpecnejsi material??? To je fama.... vzdy zavisi na pouziti.
Napriklad pokud pouzijete kabel s kovovym opletenim a to neuzemnite, tak si
muzete pripravit potencialne nebezpecnou situaci ze casem si tam zavlecete
(diky unikajicim proudum) dotykove napeti (nebezpecne).

Jednou jsem instaloval signalizacni kabel (cca 400m), pomoci ktereho bylo
ovladan stykac. Pak jsem jedno byl privolan k tomu, ze ten stykac neodpada..
No a po chvili zkoumani jsem prisel na to, ze od posledni (vychozi) revize
se zhorsili izolacni vlastnosti a unikajici proudy uz byly natolik silne, ze
ten stykac udrzely... Takze si to vemte, pouhej kabel a nahrazuje samodrzny
kontakt..... :)

No ja nevim, rychleji a levneji se to naucit sam..... Ja se to ucil 4 roky
ve skole a prakticky se to ucim stale (8 let praxe). V posledni dobe co jsem
RT se ucim jeste vic, nez predtim :)
Tak nevim 12 let vzdelavani se v oboru..... Jestli se to naucite rychleji a
levneji sam, jste dobrej. Ja sam osobne sem dost sebekritickej (drzi mne to
nazivu - treba kdyz delam pod napetim) a nedovolim si tvrdit ze neco umim a
ze jsem v necem dobrej.... Napr. hromosvody, poznam ho, poznam kde je co
vylozene spatne co by tam byt nemnelo (zkousky na ITI z normy 341390 nebyly
problem), ale kdybych se postavil vedle cloveka pro kteryho jsou hromosvody
deni chleba, tak ze mne udela takovyho hnupa, ze se tomu nestacim divit....
No ale to jsem trochu odbocil....

Ale mate pravdu, delej te si to sami a neste si plnou odpovednost.....
A pamatujte, ze pokud si pozvete nejakou firmu aby vam neco pripojila, tak
to neni jenom otazkou toho prinyst kabel a pripojit spotrebic, je to take
otazkou  vypracovani revizni zpravy a zakresleni zmen do elektrodokumentace
(pokud nejakou vedete....)

Tak jsem se trosku rozepsal a jak by rekl Jezis, kdo si mysli, ze nemam
pravdu a ze to umi lip at klidne hodi kamenem (vim on to rekl trochu jinak
:)

S Pozdravem
	Ales Donda