Pajeni bez olova

Petr Simek psimek@jcu.cz
Čtvrtek Červen 17 13:13:15 CEST 2004

On Thu, 17 Jun 2004, Krucinsky Ladislav wrote:

> V manipulacní technice (vozíky, plosiny...) se jiz drahne let pouzívají a
> jeste pouzívat budou olovené akumulátory. Jsou jiz pravda nejaké snahy o
> palivové clánky ale nejsou zatím srovnatelné cenove. Tyto akumulátory (ty
> nejvetsí jsou veliké asi jako mrazák otevíraný shora - pro predstavu) mají
> hmotnost kolem tuny a zivotnost 3 - 6 let (podle intenzity vyuzití a
> péce). Kolik jich v Evrope je si netroufám odhadnout ale hmotnostne v
> prepoctu na kapicky pájky ve spotrební elektronice to bude urcite
> srovnatelné, kdyz zapoctu startovací akumulátory, zálohovací a stanicní

Jenze akumulator je hodne olova pohromade. Da se to snadno hlidat
a recyklovat. Ve spotrebni elektronice to tak snadne neni, tam je
to olovo ztraceno navzdy a dost casto to skonci nekde na skladce
kde to vymyva voda. Zkratka mi neprijde uplne presne poukazovat na
skodlivost 'olovnate' technologie aku, protoze tam se skoro vsechno
olovo recykluje, jelikoz to z principu jde snadno.