Elektrotechnicka mereni na prumyslovce

Jiri Drozd jirkonf@seznam.cz
Středa Červen 16 16:50:15 CEST 2004

  Zdravim,
zvukove studio, to je moc pekne, to by me urcite bavilo. Pred nekolika lety (v
roce 2001) sem ukoncil elektroprumyslovku na Kounicove v Brne a muzu rict, ze
tam mereni (alespon za me) probihala tak, ze se merilo spise na muzejnich
exponatech. Voltmetry, ampermetry, wattmetry a pod. v drevenych krabicich,
prepinani rozsahu bud primo volbou svorky nebo kovovym kolikem zasouvanym do
zdirky (nebo taky zadne u jednorozsahovych pristroju), ktomu kantor vekove
odpovidajici pristrojum, se kterym sme meli hodne prace, nez sme ho
presvedcili, aby uznaval protokoly psane na PC... Meraky Metra, generatory,
osciloskopy, zdroje Tesla, autotransformatory (i takove ty "velke" co se
ovladaji cimsi co neznale osobe pripomina volant) znacky Krizik. Ve skrini v
kabinete, radeji za sklem, byl jeden novejsi digitalni osciloskop, bohuzel za
celou dobu meho pusobeni v teto laboratori skrin neopustil (co kdyby se
rozbil, ze?)...
  Jestli se chcete podivat na zadani uloh, pripadne mnou odevzdavane
protokoly, tak je mam na http://buger.czechian.net - vlevo dejte SKOLA a potom
SCROLL az dolu :o) Na te strance sou i nejake (spise kuriozni) audio nahravky
z hodin, omlouvam se za kvalitu, ale setrim mistem na webu... Na posledni
strane kazdeho protokolu je (mel by byt) seznam pouzitych pristroju :o)
  Kazdopadne si myslim, ze jak tu uz zaznelo, mely by (alespon ja si to
myslim) byt v predmetu ELM mereny hlavne ulohy, ktere se opravdu tykaji praxe.
Predvest, ze neni pristroj jako pristroj (napr. ruckovy x digitalni pri mereni
str. napeti, true RMS a pod) by mel byt samozrejme zaklad. Jenomze co naplat,
kdyz treba v nasi tride se elektronice venovali tak 3 lidi vcetne me? Kdyz 90%
zaku ma na mysli jenom to, aby uz mohli jit domu tak to je pak slozite cokoliv
vysvetlovat a jakkoliv se snazit zaujmout... Bohuzel. Na vysoke sme meli
dokonce pripady, ze typek vzal do ruky (nejspise poprve v zivote) pajku,
druhou rukou chytnul hrot a zmackl tlacitko (byla to pistoovka). Moc se pak
divil ze "au, ono to pali...". Opravdu, radeji no comment...