Pajeni bez olova

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Středa Červen 16 13:46:14 CEST 2004

On Wed, 16 Jun 2004 burdycha@centrum.cz wrote:

> Zdravim, koukam ze tu pekne buji lobing ceskych firem. Misto toho aby se
> zbavili olova a zavedli novou technologii, tak se rozciluji, ze budou
> mit o par kacek mensi zisk na nejakem vyrobku.

Ja jsem koncovy uzivatel, a jsem VELMI nasrany. Nejenom na to, ze zvysene
naklady vyrobcu stejne nakonec zaplatim ja, ale hlavne na snizenou
zivotnost a spolehlivost vyslednych vyrobku (coz jako uzivatel a spravce
zaplatim penezi a stresem), jelikoz zatim vsechny alternativy co jsem o
nich cetl jsou tvrdsi a krehci a misto toho aby se ve spoji deformovaly
tak tam prasknou a udelaji studenak, pokud tam diky jejich mizerne
smacivosti nebude uz predtim. Nemluve o nasledcich tepelnych soku na cipy
samotne. On je urcity duvod proc to sice zacne pro "normalni" elektroniku
ve 2006, ale vyjimka je pro servery a data-storage aplikace az do 2010.

> Pritom si stejne koupi draha auta, ale uz je jim jedno kdyz jejich
> zametsnanci dychaji olovnate vypary.

Kdovi co se bude z rozlicnych pryskyric a plastickych hmot uvolnovat za
vyssich teplot potrebnych k pajeni temi novymi sracickami (velmi obecny
odhad je ze rychlost chemicke reakce se zdvojnasobuje kazdych 10 kelvinu).
Rozlicne produkty pyrolyzy polymeru a plniv a zmekcovadel (ktere jsou
relativne nizkomolekularni a z mrize polymeru budou za vyssi teploty
odtekavat) a barviv a dalsich latek z plastu, to budou teprve lahudky.
Zlate olovo.

> Zaplat pambu, ze jsme v te EU.

Eurokrati jsou jeste horsi termiti nez ti nasi. EU sucks.

Urcita nadeje je, ze bruselska administrativa preroste pres Parkinsonovu
mez a pak budou natolik vytizeni svou vnitrni agendou, ze nebudou mit cas
svymi vytvory oblazovat jeste nekoho dalsiho.

Hajzlici.

> Jako amatera me Pb-free sice take netesi ale co se da delat.

Kombinace obcanske neposlusnosti a undergroundoveho cerneho trhu. Neco se
bude muset pokryt ze zasob, zbytek bude muset vyresit podloudnictvi.

Horsi je to, ze sehnat "olovenou" elektroniku pro mission-critical
aplikace bude podstatne slozitejsi.

> Uz jsem zazil ruzne zakazy ve stavebnictvi, azbest, skelnou vlnu, a
> vsechno se to podarilo technologicky vyresit.

Stavebnictvi a elektronika se od sebe ponekud lisi.

Samozrejme ze to pujde vyresit. Otazka je, jakou cenu - nikoliv jenom
financni - za to zaplatime.