Smrt stabiliz. 7805

J.R. siliconbrain@siliconbrain.biz
Pondělí Červen 7 12:45:37 CEST 2004

> Dobrý den, postavil jsem si nabíječku k mobilu se stabiliz 7805.
>
> Na stabilizátoru je při zatížení:
> - vstup při zatížení 13,5V (trafo má napssáno 9V 1.3A),
> - proud jsem neměřil, ale odhaduji spotřebu mobilu od 300mA do 500mA,
> - teplota je cca od 50 do 80 stupnu (co jsem meril, mozna to bude nekdy i
> vic, ona se ta teplota se strasne meni se zatizenim mobilu tj. proudu)
> - na výstup je cca 6,5V, to protože zde mám dvě diody mezi GND a pinem GND
> na stabilizatoru (při 5V se nerozeběhlo dobíjení i když na nabíječce
> [...]

Pred par lety jsem delal podobny pokus, prave abych zjistil, co by mne mohlo
cekat.
Stabilizator jsem napajel z autobaterie 12V a zatezoval ho jednak masivnim
rezistorem (tedy trvala zatez), jednak pulzne pri frekvenci ca 18 kHz (to
simulovalo odber proudu jednotkou pro rizeni krokoveho motoru).

Vysledek byl nejednoznacny, ale preci jen:

- U stabilizatoru ST (Thomson) v pouzdre TO220 se nikdy nestalo, ze by se
pri tepelne destrukci propojil vstup s vystupem.
K tepelne destrukci doslo jen v pripade, ze stabilizator nemel zadny
chladic. Kdyz byl na chladic (malicky) namontovan nebo byl ofukovan, vzdy
zabrala tepelna pojistka a vystupni napeti snizila na priblizne 2-3V (podle
kusu) a zaroven se stabilizator rozkmital.

- U stabilizatoru jakehosi mene znameho vyrobce (kdosi z Koreje) v pouzdre
TO220 se asi v 50% pripadu vstup s vystupem natvrdo propojil.
K teto destrukci doslo ale jen v pripade, ze stabilizator v pouzdre TO220
nebyl vubec chlazen. Jakmile se k nemu pripojilo jen male chladici kridelko,
dochazelo sice ke zniceni teplem, ale vstup zustal od vystupu oddelen.
Tepelna pojistka zabirala jen nekdy nebo na chvilku a zakonitosti tohoto
zabrani jsem nedokazal na par vzorcich vysledovat.

Pokud byl stabilizator (kterykoli z nich) zatezovan pulzne, mel znacne
problemy s oteplenim. Jakmile byla k vystupu stabilizatoru pripojena
predzatez (stacila LED), zacal se chovat stejne, jako pri ohmicke zatezi.

Me z toho vyplynulo, ze mi do dilny nesmi jine stabilizatory, nez ST a taky
jsem s nimi nikdy nemel problem. Je ale vhodne nepodcenovat zapojeni
predzateze na vystup stabilizatoru a jeho chlazeni. Pokud treba sroubujete
TO220 naplocho na spoj, je vhodne podlozit pod pouzdro alespon matici, aby
byl zajisten pristup vzduchu z obou stran pouzdra.
--
Rt
---