Diktafon pres USB

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Neděle Červen 6 07:39:20 CEST 2004

On Fri, 4 Jun 2004, Marek Peca wrote:

> [...]

"Standardni" EOF je ten, ktery je definovany v ASCII. "Nejaka implementace
EOF" bylo to co jste chtel rict - "standardni" ma svuj urcity vyznam (v
nekterych pripadech i vice vyznamu, pak je dobre upresnit o ktery standard
se jedna).

> a) binarne
> aa) bez hlavicky -- prehraju a skoncim bud ukoncenim programu (play..
> ^C) a nebo treba tlacitkem [stop]
> ab) s hlavickou -- pouziju treba WAV, AIFF.. po prehrani samo skonci;
> b) v archivnim formatu -- neco jako filesystem, ale urcene pro
> stream, bez seekovani; vyberu soubor a v prubehu prehravani
> rozbaluji;

Taky by slo to spojit, coz by mohlo system drasticky zjednodusit.

Na device nahrat hlavicku, ktera bude sestavat z image FAT s jednim
jedinym WAV souborem, s delkou odpovidajici cele velikosti media. Pak
zacit nahravat data od urciteho offsetu pameti, daneho velikosti zacatku
filesystemu a hlavicky WAV. Filesystem a soubor muzeme na kartu zapsat z
image pripraveneho na pocitaci pri prvni inicializaci systemu.

Zaznam by mohl probihat tehdy, kdyz uzivatel drzi tlacitko "Record" na
diktafonu. V okamziku stisku tlacitka se zapise timestamp, v okamziku
pusteni tlacitka se zapise marker konce segmentu, napr. digitalne cisty
ton 1 kHz po dobu 500 milisekund ("Opravdovy" signal z ADC bude zatizen
sumem, takze ton slouzi jako akusticky oddelovac zaznamu i jako "magic
number" pro pozdejsi rozsekani zaznamu na kousky - zde vyuzivame
nedokonalosti ADC v nas prospech.)

Vzhledem k tomu, ze FEPROM pameti jsou rozdelene na segmenty/sektory,
muzeme si usetrit praci tim, ze po nahrani doplnime nahrana data tichem na
velikost sektoru, takze vsechny zacatky zaznamu nam budou zacinat na
zacatku sektoru.

Soubor se bude chovat jako magnetofonova paska: stare zaznamy budou
prekryvany novymi, ale budou na "kazete" zustavat dokud nebudou prehrany.
Lze take naimplementovat prepisovani "kazety" tichem pri jeji
inicializaci, nebo zapis aktualni delky souboru do hlavicky WAVu.

Timto stylem mame velmi jednoduchy system zaznamu, ktery spojuje vyhody
implementace filesystemu s jednoduchosti "flat-file". Nevyhoda je ta, ze
nemame "random access" na zaznam, a kdyz zaznam vymazeme, nemuzeme jeho
misto operativne vyuzit, a chceme-li zaznamenavat znovu, musime kartu
inicializovat a previnout na zacatek.

Pokud ten WAV prehrajeme pod "normalnim" prehravacem, chova se jako zaznam
na kazete. Rozhrani mezi zaznamy jsou slyset jako 1 kHz pisknuti
nasledovane kratouckym zapraskanim (jak akusticky vypada digitalne
zaznamenany timestamp).

Ten WAV take pujde zpracovat specialnim programem, ktery z nej vyextrahuje
zaznamy (pouzivajic pisknuti (snadno rozpoznatelne, jelikoz je to
digitalne cista sekvence cisel) jako marker konce zaznamu) jako samostatne
WAV soubory. Zaznamy, ktere jsou za poslednim zaznamem, mohou byt
rozpoznany podle absence timestampu (ten prvni, castecne prepsany) nebo
podle toho, ze timestamp je starsi nez timestamp prvniho zaznamu v
souboru. (Tento program, pokud bude dostatecne maly, coz muze byt, muze
byt ulozen primo na samotne karte jako samostatny soubor - soucast disk
image, coz jej zpristupni na kazdem pocitaci, na kterem k nemu bude
pristupovano. Nemel by byt vetsi nez 20-30 kB, spis mnohem min.)

Dokonce i kdyz nepouzijeme zadnou kompresi, muzeme pri vzorkovani
8 bit/8000 Hz dostat na jednu 128M kartu az 4.5 hodiny zaznamu.