mcu + a -

jiri@bezstarosti.cz jiri@bezstarosti.cz
Středa Červenec 28 12:45:46 CEST 2004

>- casti uzivatelov vadi jednoducha architektura, ktora pri vacsich typoch
>prinasa komplikacie (napr. strankovanie).
>
>Moze toto byt ako kompromis?

Myslim ze ne uplne, protoze u vetsich typu (PIC18) se bankovani po bankach
registru uz dost vytraci a bankuje se spise vyjimecne. Prikladem ke
specialnim registrum pro ovladani periferii se da dostat jednou ranou (az na
vyjimky, treba u CAN). Co se tyce strankovani pameti programu, to u PIC18
vlastne mizi uplne. A pri srovnani s jinym MCU, disponujicim mene registry
nez PIC a chovajicim se ke zbytku SRAM jako k pameti a ne registrum, uz u
PIC18 nejaka banka registru 256B nevypada vubec spatne, zvlaste pokud na
pocatku programu nastavim banku 1 a tak mam 128B z banky 0, 256B z banky 1 a
specialni funkcni registry dostupne jednou ranou a ke zbytku mohu
pristupovat bud neprimo a nebo si je prehazovat do nejakeho TMP tam a zpet
bez ublizeni cemukoli si s nimi takto pracovat, pokud mam tu potrebu :).
Zadne hruzy se tedy dle meho nazoru nekonaji.

Jde tady predevsim o lepe vybavene PIC16, tedy hlavne o jakysi stred, ale
presne tam se da casto nahradit PIC16 novymi PIC18 a dost si tak pomoci.
Tedy nektere vytky na adresu PIC mohou byt zpusobeny i neznalosti
nejnovejsich typu a jejich vlastnosti, cimz ovsem nerikam, ze z pouzite
architektury jiste nepohodlnosti nevyplyvaji, nicmene nejsou dle meho nazoru
nijak kriticke a leckdy je clovek prekvapen, ze i primitivnejsi reseni take
vyhovi a mozna nekdy snad i lepe :).

Formuloval bych to asi tak, ze z pouzite architektury muze pro programatora
nekdy plynout jiste nepohodli, komplikacemi bych to asi nenazyval.

Vysledkem ma byt ovsem vzdy spokojeny uzivatel a jestli ma programator
nejake vytky proti strankovani nebo bankovani ci nikoli ho opravdu nezajima
a ani nemuze zajimat. Proto ocenuji spise jine kvality techto MCU a obcasne
mirne nepohodli programatora ponechavam stranou - bez zakazniku totiz neni
profesionalne co delat a zakaznika bude zajimat vybaveni zarizeni a cena
treba mnoha kusu, ne ze jsem si nekde musel prepnout uvnitr banku a kdyz to
umim, nestoji to zakaznika nic navic ani na mem case, jelikoz kdyz vim co a
jak, delam to prece automaticky :).

--
Jiri Bezstarosti