Mereni teploty pomoci PIC a napajeni

Dolezal Dusan dolezal@zoner.com
Čtvrtek Červenec 22 12:06:28 CEST 2004

No jo, tomu jsem se prave chtel vyhnout, nejak se mi nechtelo to cidlo strkat do ledu a varit, navic tu LM335 jsem mel v supliku (ne ze bych tam nejaky ten tranzistor nenasel). Proste je byla tak trochu otazka lenosti. BTW, jaka se pak da tak zhruba dosahnout presnost a linearita?

Dusan Dolezal

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@mailman.nethouse.cz
[mailto:hw-list-bounces@mailman.nethouse.cz]On Behalf Of Danhard
Sent: Thursday, July 22, 2004 11:54 AM
To: [HWnews]
Subject: Re: Mereni teploty pomoci PIC a napajeni

No ono se da merit teplota i jednim obycejnym tranzistorem a par odpory,
protoze je to ale zavisle na toleranci soucastek, tak se to musi nejak
cejchovat.
Pouzil jsem to v nejakem inteligentnim pozarnim cidle, cena byla rozhodujici,
kalibrace se stejne delala pri vystupni kontrole.
Danhard

------------
Ja jsem celkem nedavno delal termostat s PICem, taky jsem hledal nejaky
levnejsi ale (aspon)linearni cidlo a pouzil jsem LM335. To je vicemene totez,
co LM35, jenom napeti odpovida teplote v Kelvinech, takze se mnohem snaz meri
teplota pod nulou, ale mene presne (ale zase o chlup levnejsi, v GM 24 korun
bez DPH).

Chtel jsem, aby se mi zmerena teplota vesla do jednoho bajtu, tak ji meril na
0,25 stupne, cim jsem dostal rozsah 64 stupnu, coz mi stacilo (mam rozsah
tusim 20-44 stupnu, coz v byte staci). K tomu jsem potreboval rozliseni 2,5mV,
takze jsem pouzil Vref- 2,44V a Vref+ 5V (kvuli tem Kelvinum), tako referenci
mam obycejnou TL431. Jak uz tu padlo, opravdu je nekde v datasheetu
doporuceni, aby rozdil Vref+ a Vref- nebyl mensi nez 2,5V. Protoze ta LM335 ma
neprilis velkou absolutni presnost (typicky +-2°C, maximalne az 6°C), udelal
jsem tam kompenzaci. Linearita je u LM335 udavana typicky +-0.3°C, maximalne
az 1.5°C.

Ve vysledku to neni zase tak spatne, bohuzel to porovnavam jenom s nejakym
digitalnim teplomerem, ktery ma urcite sam nejakou chybu, ale vetsinou se
rozchazeji maximalne tak o pul stupne, vyjimecne vic. Bohuzel jsem pri ladeni
rozbil laboratorni teplomer (to byla radost, honit tu rtut po zemi a
premyslet, co vsechno mi pri tom hrozi.. :-), takze presnejsi srovnani nemam,
ale i tak si myslim, ze to celkem staci. Protoze ta LM35 je o dost presnejsi,
klidne bych do ni sel. Samozrejmosti je nejaka kompenzace absolutni odchylky,
s tou nelinearitou asi tezko neco udelate, ale podle datasheetu je typ.
+-0.2°C, maximalne +-0.5°C, takze bych se tim netrapil.

Dusan Dolezal