FM Prijimace a KE 2004/4

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Čtvrtek Červenec 15 22:49:29 CEST 2004

Jan Kuba wrote:

>HIFI u VKV prijmu rozhlasu?  Nikdy jsem to (tady) dohromady nespojoval! (to
>snad ani poradne nejde)
> Mozna jsem mluvil o kvalite....
>Taky treba s tou kompresi signalu, co dnes vysilace pouzivaj......
>Dynamika signalu byva max. 35 dB !!!!

ako som uz spominal, robil som nejaky ten rok v profesionalnom radiu,
takze by som vedel hodiny rozpravat :-) s hifi to naozaj nema uz nic
spolocne, ked si to pozrete s meracom urovne tak tie budiky uz len stoja
na mieste a takmer sa nehybu. Je to hnus, ale na druhej strane pre
sracky co tam hraju je to akurat vhodne. Treba sa pozret aj na
posluchacov, drvivu vacsina z nich ma len lacne chrastitka a len par
ludi kvalitnu aparaturu. Pre posluch v aute je dokonca vysoka kompresia
nutna, inak by clovek nic nepocul.
Na druhej strane stoja verejnopravne radia, ktore pouzivaju len velmi
jemnu upravu dynamiky signalu, co umoznuje napriklad vysielat vaznu
hudbu. Na toto ale treba kvalitny prijimac a kvalitny signal, lebo
vacsinu casu sa vysiela modulacia len s velmi malym zdvihom. Preto na
domaci prijem signalu vo vyssej kvalite je naozaj najlepsie pouzit
satelitny prijem. Pozor ale na tu kompresiu, signal sa v 99% pripadov
distribuuje uz hotovy s upravenou dynamikou, takze velka vyhra to nie
je, potlaci sa ale degradacia kvality stereo kodovanim, prenosom a
konecnym strereo dekodovanim.
Signal FUN Radia sme distribuovali na vysielace najprv uz skomprimovany,
ale ako postupne rastol pocet vysielacov zmenili sme strategiu a zo
studia isla do linky surovina a na kazdom vysielaci bol zvukovy
procesor. Dosiahlo sa tym to, ze kazdy vysielac "hral" rovnako a
napriklad pri posluchu v aute clovek ani nezaregistroval, ze sa prijimac
prepol na iny vysielac.

>Na druhou stranu je pravda, ze FM rozhlas jako takovy je asi bezici mrtvola
>a nema cenu do kvalitnich aparatu vrazet penize. Hodne soukromych radii je
>dostupne i na internetu  ve slusne kvalite.

tu si dovolim nesuhlasit. Vzhladom na to, ze v nasich krajinach sa
nastupu digitalneho vysielania nevenuje patricna dolezitost, analogovu
FM budeme pocuvat este velmi dlho, tipujem to minimalne na 10 rokov a aj
to bude len verejnopravny rozhlas. Pokial sa bude nieco stavat tak
tipujem pokrytie mozno prahy. Ono tam funguje dokonaly zacarovany kruh,
ktory nechce nikto pretnut. Jedni hovoria ze do digitalu investovat
nebudu, lebo nemaju posluchacov a posluchaci hovoria, ze si prijimac
kupovat nebudu, lebo nikto nevysiela.
Sukromne radia vacsinou nevysielaju viac ako 64kbps co je aspon pre mna
dlhodobo nepocuvatelne...

Takze tak...