FM Prijimace a KE 2004/4

Daniel Valuch daniel.valuch@wanadoo.fr
Čtvrtek Červenec 15 11:04:03 CEST 2004

trochu upresnim :-)
zdvih 50kHz sa pouzival vo "vychodnej" norme, v "zapadnej" (87-107MHz)
sa pouziva 75kHz. Vsetky sukromne rozhlasove stanice tento zdvih
vyuzivaju pomocou roznych zvukovych procesorov skutocne uplne na plno,
niektore dokonca prekracuju.
Spektrum FM signalu je opisane besselovymi funkciami, ale v principe
vyzera tak, ze pri budeni sinusovym signalom je to nekonecne mnozstvo
diskretnych spektralnych ciar okolo nosnej frekvencie, ktorych amplituda
postupne klesa. Ako som uz spominal, pre FM rozhlas so zdvihom 75kHz je
sirka pasma pre amplitudu <1% nosnej okolo 250kHz.
Rozostup FM kanalov je sice 100kHz, ale frekvencie pre FM rozhlas sa
koordinuju tak, aby bol rozostup signalov s porovnatelnou silou na
jednom prijimacom mieste vacsi (myslim, ze 0.5MHz).
V uzkopasmovej FM s nizkym zdvihom (vid napriklad komunikacne sluzby) sa
spektrum FM signalu velmi podoba AM modulacii. Toto ale neplati pre
rozhlas, lebo zdvih je tam radovo vyssi.
balu