regulace obehoveho cerpadla

Lubor Otta butan@geoinvest.cz
Čtvrtek Červenec 1 15:50:21 CEST 2004

Zdravím konféru.
Dlouhou dobu sleduji trend, že nová oběhová čerpadla mají na sobě přepínač, a umožňují regulaci výkonu ve 3 stupních, výrobci od sebe důsledně opisují.
Dnes jsem takové čerpadlo donesl domů a podrobil analýze. (nedestruktivní)

Takže jde o asynchroní motor s trvale připojeným kondenzátorem, a s přepínačem odboček na vinutí statoru.
Proč to funguje:
-Regulační ztráty se maří v rotoru (tedy při velkém skluzu) ten je ponořen v čerpané tekutině, takže se dobře chladí, vše je OK
-Moment čerpadla je silně (nelineárně) závislý na otáčkách, takže i za momentem zvratu je rychlost stabilní. A ten moment je možná zmanipulován konstrukcí rotoru? nezkoumal jsem.
Lubor