Zase nabijecka...

Dusan Dolezal dolezal@zoner.com
Čtvrtek Prosinec 9 14:54:36 CET 2004

No jo, pro to ero to asi jinak nejde, ono u 8-mi packu se uz urcite najde
jeden nebo vic rozdilnych clanku a na prusvih je zadelano, pak je asi to
vybijeni lepsi nez nic (navic modelari urcite preferuji vykon nad zivotnosti
clanku). Ale pro neco, kde se ty clanky daji vyndat, bych dnes uz urcite
volil nabijecku s nezavislou detekci, uz jich je k mani celkem dost a cena
neni nijak hrozna. Treba takova Minwa MW3278 stoji v GME rovnych 500 bez
DPH, a umi AA nabijet 1500mA, MW3279 do AAcek cpe dokonce 3000mA (to uz mi
prijde docela drsny) a stoji bez DPH tamtez 670. No a pro superdrsnaky maji
i MW3276 za cca osm stovek, ta do AA tlaci 6A (fuj). Par ctyrkanalovych
rychlych nabijecek s nabijenim cca 1C dela i GP, cena i s clanky je neco
kolem 1200-1500, to mi taky pripada celkem prijatelny.

Ja uz asi dva roky bastlim nabijecku s procesorem (nastaveni nabijeciho
proudu, nezavisla kontrola d2U/dt, atd.), ale jaksi nebyl cas to nejak
dodelat. Ale principialne je to celkem jednoduche, jenom clovek musi
posbirat par clanku, zmerit si nabijeci krivku a podle toho zoptimalizovat
detekci nabiti. No snad se k tomu nekdy dokopu.

Dusan Dolezal

-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@list.hw.cz [mailto:hw-list-bounces@list.hw.cz] On
Behalf Of Jiri Foldyna
Sent: Thursday, December 09, 2004 10:33 AM
To: 'HW-news'
Subject: RE: Zase nabijecka...

> Sice tohle vlakno moc nesleduju, ale jestli jsem to dobre pochopil,
> tak jde o vybiti clanku (NiMH?) o jmenovitem napeti 1,2V na 0,7V. Neni
> to trochu ulet? Nekde jsem cetl o vybijeni pres DVE diody (=cca 1,2V)
> a pokud se dobre pamatuju, tak vybijeni takoveho clanku pod 1V
> zkracuje jeho zivotnost. Tim spis, ze zminena dioda musi byt v kovovem
> pouzdre a je schopna se sama odpajet --> to musi byt vybijeci proud
> jako krava.

Nejsem pres NiMh zadny expert, pouzivam je ve fotaku a v elektroletu. U obou
se mi vybijeni osvedcilo.
U era mam udelany osmipack z AAA Twicell, ke kazdemu clanku mam extra
vytazene draty k vybijeci, aby se clanky vybijely separatne. Vybijec je
velmi jednoduchy bastl (8x vykonova dioda na 3A, typ uz si nepamatuju, v
serii s odporem 1Ohm/2W). Kdyz k tomu pripojim nabity pack, tak se to sice
zahriva tak, ze na tom neudrzim ruku, ale neodpaji se to :-). Zatim to lita
bez problemu, mam s tim odlitanych nejakych 150-200 nabijecich cyklu. Udelal
jsem si to proto, ze mi predchozi pack (bez vybijece) po asi 50 cyklech
odesel (prepolovany a nasledne zniceny 1 clanek, ostatni v ruznem stavu
nacatosti).
U fotaku pouzivam 4xGP1800 (mel jsem je po ruce :-), tam byl problem s tim,
ze jsem je dostal i s tou GP nabijeckou, ktera nabiji 18 hodin ci kolik.
Pouzival jsem je asi dva roky v bezdratove mysi, takze zatez jen symbolicka.
Pak jsem je strcil do fotaku (Canon PS S1 IS), kde mam misto flashky 2,2 GB
microdrive a furt nejake problemy pri zapisu. Tak jsem si udelal vybijecku,
tentokrat kulturnejsi - 4x Shottky 3A, typ uz nevim, v serii paralelni
kombinace odpor 1Ohm/2W a miniaturni zarovka z GM (1,5V a nejake miliampery
:-) kvuli signalizaci vybiti (poradil tusim Jirka, diky), vybite clanky
nabijim v serii nabijeckou co mam k eru (jakysi Hitec) proudem 0,5C. Za 3
hodky je nabito, problemy s microdrivem uz nemam.

Clanky by teoreticky mely byt po smrti, misto toho jsou v dobre kondici.
Sediva je teorie, zeleny je strom zivota :-)

Zdravim

Jiri Foldyna