Letovanie vo vesmire - zaujimavost :-)

pagass<zavinac>kve.cz pagass@kve.cz
Úterý Srpen 17 21:36:58 CEST 2004

Cetl jsem v Letectvi a kosmonautice o problemech rusu se zahorenim na
stanicich Saljut a Mir. Kde je pruvan je to celkem jednoduche ale kde neni
vytvori se na povrchu horiciho predmetu vrstvicka horkych plynu do ktere se
kyslik dostava pouze difuzi stejne jako unikaji zplodiny horeni. Teplota
"plamene" je proto nizka a plamen za techto okolnosti nevyzaruje viditelne
svetlo.

Horici kapaliny zaujmou kulovy tvar, horeni probiha na povrchu kapky navic
kapka se postupne odparuje absorbovanum teplem a promenuje se na kouli
horkeho plynu s horicim povrchem. Je to velmi pomale a pokud to neobarvi
alkalicke kovy navenek neviditelne - az kdyz si sahnete...... Remek by mohl
vypravet ;-)

Pri jednom pokusu doslo k uniku jisteho mnozstvi metanolu. Kapky se
rozutekly po stanici a posadka je chytala specialnim "vysavacem".  Zachyceni
horkych kapek bylo posledni co ten "vysavac" udelal - mohlo to byt docela
efektni......
Ota