Alternativni zdroj energie

pagass<zavinac>kve.cz pagass@kve.cz
Pondělí Srpen 16 19:13:39 CEST 2004

Asynchronni motor jako generator.
Mam osobni zkusenost z dob pred revoluci- predelavaly se male vojenske
elektrocentraly z 42V/60Ass na 220Vst. Motor mel 250cm, melo to odstrdivou
regulaci otacek, delalo to sileny rambajs. Stacil bezny asynchronni motor
1,5kW nebo 2,2kW trifazovy nebo jednofazovy, k vinuti pripojit "primerene"
kondenzatoru paralelne k vinuti (20 az 40 mikro neni to moc citlive, typ-
kompenzacni ze zarivek) , nastartovat ten stroj, nastavit tak 3150ot/m
(otacky urcuji napeti) a po par vterinach (tehdy se cas meril na vteriny)
naskocilo na svorkach napeti. Naskocilo i s pripojenou malou zatezi - do
50W.
Snadno si to poradilo s vrtackou, 1kWosvetlenim, na 80procentech jmenoviteho
vykonu tomu jiz strme klesalo napeti - z pricipu je to blbuvzdorne -pri
pretizeni se to odbudi a pocka az tomu odlehcite ;-).
Je tu ovsem jedno velke ALE a to je indukcni zatez. K takovemuto samostatne
bezicimu asyn. generatoru s buzenim jalovym proudem pomoci kondenzatoru
proste nejde pripojit trafo nebo jiny asyn. motor - okamzite je napeti
"jinde" a kompenzovat zatez(promennou) moc neslo.
Jeste se dovnitr "sikovne" lepil magnet a na vystup daval maly stykac- tot
vse.

Takze- jde to snadno a rychle - ovsem se stabilnimi otackami a odporovou
zatezi.
S pozdravem
Ota