Linearni regulator do "laboratorniho" zdroje ?

Vladimír Anděl vaelektronik@mirnet.cz
Sobota Srpen 7 20:29:22 CEST 2004

Cože? Zvlnění pod 5 mV? Řešil jsem teď podobné zdroje pro testy baterií,
nabíjení při konstantním napětí. Zdroje mají 2x 8V/16A. To že je požadována
mezivrcholová hodnota šumu 0-10 Hz pod 20uV (zvlnění na 80 KHz zákazníka
tolik nezajímalo, to se umlátí na indukčnostech), se zjistilo až po
připojení velkých baterek :-) Měří se průběh nabíjecího proudu pro 3 články
v sérii. Takové KPH160 s vnitřním odporem 1 mOhm (celkem pro 3 články) při
šumu 20uV lítají o 20 mA.

Nejprve jsem začal se spínaným zdrojem, na něj byla udělaná napěťová a
proudová regulace, zadávání a měření ve 2 rozsahách (2V, 8V, 4A, 16A) přes
12 bitové převodníky. Výkyvy způsobené houpáním sítě (mají tam výkyvy až
20V, je to vidět i na zářivkách) nešly zpětnou vazbou pořádně potlačit.
Lineární regulaci jsem tam přidal dodatečně tak, že se z výstupu měniče
napájí emitorový sledovač s IRL3803 s úbytkem 250 mV (úplně stačí, při plném
otevření má pod 100 mV), původní regulátor řídí pouze ten FET a další
jednoduchý regulátor řídí měnič jen podle úbytku na tom FETu. Pod 20 uV jsem
se sice nedostal, ale dál se to řešilo průměrováním měřeného proudu za 8
vteřin. Kolísání měřeného proudu při malých hodnotách je pod 2 mA a to je
vzhledem k té hrůze ze začátku úspěch :-)
Nejlepší bylo, když mě zákazník přesvědčoval, že u jiného zdroje mu proud
nekolísá. Jen ten zdroj, bohužel, nemá napěťové a proudové svorky :-) Tak
jsem mu předvedl, že po propojení napěťových a proudových svorek (v sérii s
baterkou bylo 2x 1m 2,5 mm2) proud našeho zdroje taky nekolísá.
Anděl