Facko - asi nedobiji ... :(.

Pavel pavel_t@centrum.cz
Čtvrtek Duben 29 20:52:50 CEST 2004


Krome jiz zminene vody, coz jste v pripade dobijeni mimo vuz asi
kontroloval, bych doporucil nasledujici test ale napred zkotrolujte jestli
neni nekde jen povolen nejaky kabel:

akumulator nejak nabity ale ne na 100%, motor s alternatorem lehce ohrat
(treba prave po ceste z nakupu), vypnout vsechny spotrebice jako svetla,
topeni, radio a pak merit - pripojit voltmetr na akumulator a zmerit napeti
v klidu pokud je kolem 12V je to OK, pokud by ted bylo pres 13.5 je neco
spatne a pokud to neni merak tak alternator prebiji a nici akumulator.
Nasledne spuste motor, na volnobeh by melo byt napeti vyssi jak 12.5V ale
rozhodne musi byt vyssi nez bylo v klidu, pote pridejte plyn a napeti by
melo jeste stoupnout minimalne na 13V a muze az cca 14.5V. Dale zapnete
spotrebice jako topeni vcetne zadniho skla, vsechna svetla (nejlepe tlumene
a k nim pripnete i dalkove jako by jste jimi blikal), prikon elektrosoustavy
je ted asi 500W tedy 3/4 wykonu alternatoru, na volnobeh uz jedete z baterie
ale po pridani plynu uz by napeti melo opet stoupat a pri cca 3.500otm
motoru ma alternator asi 5.500 - 6.000otm a mel by jiz dodavat jmenovitych
55A pri 14V, tzn na akumulatoru by melo byt vice jak 13V. Tento test lze
opakovat merenim primo na svorce alternatoru ale ponekud nepohodlneji se
manipuluje se svorkou meraku.

Pokud je vysledek testu spatny je nejspise chyba v alternatoru, muze to byt
upadly uhlik, pak pomuze napr. jiz zminena pruzinka z propisky, pokud jsou
uhliky ojete je treba je vymenit, samostatne je nesezenete, prodavaji se i s
regulatorem asi za cca 800kc, takze bud koupit celek nebo improvizovat s
uhliky ktere sezenete. Muze to byt i vadna pripadne odpajena dioda(y) uvnitr
alternatoru coz mozna v pripade Favorita muzete zkusil resit nakupem jineho
alternatoru na vrakovisti, kdy si usetrite rozborku a zborku alternatoru ale
zase riskujete, ze koupite smejd.

Pokud je tes OK pak Vam neco v klidu akumulator vybiji, merit se to uz da
ampermetrem (dobijeni bych doporucoval merit pouze klestovym merakem,
nikoliv klasicky do serie zapojenym nebot spousteci proud muze byt v radu
100vek A a dobijeci v radu 10tek A). Klidova spotreba by mela byt 0 u
klasickeho Favorita pripadne cca 2mA u BMM, dale spotrebu o neco zvedne
radio, alarm apod ale porad by to melo byt do 20mA. Pozor, ze po pripojeni
akumulatoru muze napr. alarm zpocatku mit vyssi spotrebu ale po 1 minute uz
by to melo byt max tech 20mA. Pokud namerite proud cca 0.5 - 1A zavrete
dvere nebot toto zere osvetleni interieru :-}. Pokud je spotreba vetsi je
treba hledat pricinu... ...preji hodne stesti.

A kdyz uz jsem se tak rozkecal tak jeste si dovolim male "skoleni" o
kontrolce dobijeni - neplati tak uplne, ze pokud nesviti tak je vse OK,
znamena pouze ze alternator neco generuje. Po zapnuti zapalovani je
alternator prvotne buzen prave pres kontrolku dobijeni (jedna jeji sporka je
napojena na spinac zapalovani a druha do regulatoru - u Facka tusim vodic
modre barvy) a ta sviti, pote co se zacne tocit zacne se na nem indukovat
energie a casti z ni se alternator budi, (u Favorita je 9ti diodovy
alternator a prave 3 "prebytecne" a slabsi diody se pouzivaji jako zpetna
vazba pro regulaci dobijeni). Pokud tedy alternator spravne dobiji je na
obou svorkach kontrolky rozdil cca 0V a ta nesviti, pokud nejak ale spatne
dobiji takze vuz jede vice z akumulatoru je na kontrolce opet 0 a nebo par V
coz ji nerosviti a Vy nic zleho netusite. Dnes uz se dobijeni resi i jinak,
kece do toho RJ motoru apod. a konrolka je ledka ci soucast displaye ale pro
Facko plati vysse uvedene.

Pavel

P.S. i ja bych servis radil az jako posledni variantu ale to bych si Vam
napred dovolil nabidnout sve sluzby... :-}



-----Original Message-----
From: hw-list-bounces@mailman.nethouse.cz
[mailto:hw-list-bounces@mailman.nethouse.cz]On Behalf Of
jiri@bezstarosti.cz
Sent: Thursday, April 29, 2004 5:16 PM
To: 'hw-list@mailman.nethouse.cz'
Subject: Facko - asi nedobiji ... :(.


Zdravim.

Mame Favorita a manzelka s nim jezdi nakupovat, takze obcas ujede par malo
km. Kdyz byl vybity akumulator, tak jsem si rikal, ze za tech par km co
ujede to nestihne dobit ani to, co se vzalo startovanim. Jenze kdyz ted
nabijim aku podruhe po relativne kratke dobe a drive se to nedelo, jalo mne
podezreni, ze to auticko treba taky jaksi ten aku nedobiji a to tak ze vubec
:(. Akumulator je rok stary a jevi se po nabiti dobrym.

Sice to jeste nevim jiste (je to jen dohad), nicmene chci se zeptat, jestli
existuje v tomhle nejaka klasicka, chce se rici az "unifikovana chyba",
pokud to opravdu nedobiji ? Pokud mi nekdo napise "hod to do servisu", taky
se nebudu zlobit, ale s tou informaci bych byl doma zase jednou "ten
chytrej", nez to do toho servisu stejne pujde :).

Pokud takova "unifikovana" a jeste lepe snadno opravitelna chyba opravdu
existuje (par minut bych tomu prece jen dal i pres svuj logicky cenove
zduvodnovany odpor se v tom hrabat), predem diky za info.

--
Jiri Bezstarosti
_______________________________________________
HW-list mailing list  -  sponsored by www.HW.cz
HW-list@mailman.nethouse.cz
http://nethouse.cz/mailman/listinfo/hw-list





Další informace o konferenci Hw-list