Zaciatocnik s PIC 16F62x

Jiri Bezstarosti jiri@bezstarosti.cz
Středa Duben 28 01:30:11 CEST 2004

Ono je toho vice. Sice to vypada, ze takovy oscilator v MCU s krystalem
venku je Pierce a vlastne je, jenze je postaveny spise na jistotu, takze uz
vlastne neni tak uplne zdrave Pierce (ktery je velice stabilni), ale jde
spise o jakysi "gate oscillator", od nejz toho nemuzeme zdaleka cekat tolik,
jako od cisteho Pierce oscilatoru. Zkratka to hradlo je vice, nez je nutne,
aby to kmitalo, protoze kdyby se u MCU melo pokazde ladit, aby to kmitalo,
byl by to docela problem (a nekdy i tak muze byt a u nekterych MCU lze
prepinat oscilator na ruzne volby). Takze je to spise na ranu jistoty,
stejne jako kapacity, otacejici fazi, tedy ty od vyvodu krystalu k zemi,
chcete-li zatezovaci kapacity. No a pokud tyto kapacity v oscilatoru
neodpovidaji krystalu, frekvence kde to kmita, se posouva. Krystal proste
neni neco, s cim nehnete, ale o neco se zkratka uhnout da.

Dale koupite krystaly, o kterych Vam vlastne nikdo nic nerekne, protoze je
take buhvi kde vzal a v jedne dodavce dostanete, uz podle oznaceni jinym
pismem, kazdy jiny, pricemz pokud ma prodejce v katalogu 2 parametry,
vsechny kusy je splnuji. Tedy pokud je nevezmete s tim, ze chcete presne to
a to od toho a toho vyrobce nebo na miru, coz u krystalu docela dobre lze,
protoze jejich parametry nejsou na sobe vzajemne zavisle a da se tedy ruzne
parametry krystalu volit bez ohledu na ostatni. Ale za vsechno se plati a na
miru zvlast. Takze pokud lacineji, tak tam ty kodany k ne prilis definovanym
krystalum strelite na ranu jistoty, jenze to o presne frekvenci nelze bez
doladeni kapacit mluvit a jak jiz jsem se zminil, obvody oscilatoru
integrovane v MCU nejsou delany na co nejlepsi stabilitu, ale spise k tomu,
aby co nejjisteji vubec nabehly a bezely. Pak se Vam jeste take muze docela
dobre stat, ze krystaly, co se Vam dostanou do ruky, nejsou pro paralelni
rezonanci, jak by se tady patrilo, ale pro seriovou a budou Vam kmitat
kousek jinde. Takze pokud to ma taktovat neco, co komunikuje seriakem a
nejaka drobna odchylka frekvence nevadi, je to pohoda i s ranou jistoty pro
funkci. Ale pokud to ma drzet frekvenci s nejakou presnosti, pak je lepe se
spolehnout na parametry celeho oscilatoru v jednom pouzdre, ktery bude s
jistotou kmitat a s jistotou dle svych parametru, ktere jsou dany pro cely
oscilator a ne jen pro jednu jeho cast. Takovy krystal ma proste vice
parametru, nez by to mohlo na prvni pohled vypadat a oscilatoru existuje
vice zapojeni s ruznymi vlastnostmi, nicmene to uz jsme zase jinde :).

Take je moznost, ze pokud budu potrebovat nejaky lepsi krystalovy oscilator,
zavolam si do Hradce a necham si takovy oscilator dodat - ovsem rovnou se
pred tim take podivam do penezenky, pod 500 kacek nejspise nedostanete v
kusovce ani byt jen "chlupatou" frekvenci bez dalsich vetsich pozadavku na
cokoli dalsiho :).

Prikladem mam postaveny hodiny s AT89C51 a krystalem 12MHz, jehoz ostatni
parametry byly temer tajemstvim a on oscilator po prvnim nahozeni bezel o
6kHz vyse. Nevypada to nijak hrozne, ale kdyz si to propocitate, je to 43.2s
za den a to je na hodiny docela dost a pokud dobre pocitam, je to 500ppm a
to je vyrazne vice (10x), nez ma takovy bezny krystal deklarovanou toleranci
a stale 5x vice, nez ten nejobycejnejsi krystalovy oscilator, treba z GME.

Oscilatory jsou veda a aby ji clovek slusne zvladl, chce to opravdu se tomu
dusledne venovat. Jenze to jaksi dost dobre nejde, pokud se chce take clovek
uzivit jinak nez temi oscilatory a "akademicky plat" mne opravdu nezajima -
takze o nich vim dohromady jen nutne minimum a casto spise z empirickeho
pohledu :).

Abych to zakoncil, krystalovy oscilator s 2x horsi toleranci nez krystal,
Vam udela lepsi sluzbu, nez ten krystal zaveseny na MCU, jelikoz oscilator
integrovany v MCU neni "pravym nadhernym oscilatorem", ale jen jakymsi
kmitadlem, nucenym bezet za kazdou cenu :).

--
Jiri Bezstarosti