RE: OT - šutry z Marsu

Šerých Jakub Serych@panska.cz
Neděle Duben 18 00:46:28 CEST 2004

Vzhledem k tomu, ze to pozoruji celkem pravidelne temer denne po celych 100 dni, co tam rovery brazdej, muzu rict, ze ziskavaji nekolik spekter, ze kterych zjistuji, do ceho vlastne vrtaji.
Maji to asi hodne namakle, protoze ze ziskanych udaju se dohaduji nejen o chemickem slozeni, ale i o fyzikalni strukture, a prave to je to podstatne, co je zajima. Oni vedi uz davno z obletu satelitu, ze je tam spousta hematitu (proto pristali prave tam, kde pristali), ale ten na Zemi muze vzniknout nekolika ruznymi technologiemi, z nichz jedna je za pusobeni vody, jina je sopecna atd. Cili chemicky porad stejny hematit, ale s ruznymi strukturami podle "technologie". A jim jde prave o dukaz vody v minulosti (nebo jeste lepe v pritomnosti, ale na to tohle vybaveni nestaci).
No a pak delaji takove perly, jako ze kdyz nasli ty "boruvky" a zjistili, ze jsou male pro jejich analyzatory. Nasli tedy sutr, ktery mel v sobe dolik a v nem nakutalenou mnozinu boruvek, udelali spektra casti sutru bez boruvek a toho lavoru s nakutalenyma boruvkama (jiz dostatecna plocha pro analyzatory) a z rozdilu spekter zkoumaji, z ceho jsou boruvky (hematit).
Takze akce "Scientist need your help" je spise soucasti obrovskeho osvetoveho programu, ktery okolo toho je a ktery je nepochybne veledulezity zejmena pro ziskavani dalsich penez od Kongresu. Kdyz jsem v NASA televizi cekal na pristani Opportunity, videl jsem nekolik takovych typicky detskych programu (bylo to v nedeli dopoledne) a z celeho toho poradu vyplyval jediny pocit, a to, ze bez detskych pomoci by se vedci z NASA vubec nehnuli z mista. Jinak jsem byl kvalitou tech poradu pro deti spise zklaman, ale to je mozna tim, ze nejsem american a nejsem zvykly za kazdym druhym slovem ve vete tleskat a kricet hura :-)))

Jakub Serych

-----Original Message-----
From: VA Elektronik - Andel Vladimir ing. [mailto:vaelektronik@mirnet.cz]
Sent: Saturday, April 17, 2004 8:21 PM
To: HW-list@mailman.nethouse.cz
Subject: OT - šutry z Marsu

Zase jsem se díval na nové fotky z Marsu a všimnul jsem si zajímavé akce. Na http://marsprogram.jpl.nasa.gov/rockworld/ žádá NASA studenty celého světa, aby pomohli s určením šutrů z Marsu. O těch kamenech vědí jen jaké mají spektrum (asi) odraženého světla a hledají nějaké podobné. To je teda síla. Myslel jsem že když neustále měří spektrum, že tím je jednoznačně daný typ minerálu (chemické složení). Nojo, chemickou laboratoř tam dovézt nedolázali :-))
Anděl