[HWnews] Vypousteni meteosond ?

Jiří Krul jkrul@seznam.cz
Čtvrtek Duben 15 19:21:52 CEST 2004

Paradox je prave v tom, ze tato vsechna omezeni se tykaji toho co leta podle
zakona o civilnim letectvi tj. je specifikovano jako letajici zarizeni
uvedene v tomto zakonu a
to neterologicky balon proste neni.

Koneckoncu, kdyby tomu tak bylo nebylo by vubec mozne meterologicke balony
pouzivat, jde o neriditelny letajici stroj a tak jedine co lze ovlivnit je
misto vypusteni a to se tyka i tech kteri by nejake to vyzadovane povoleni
meli.
Minimalne pred 20 lety nebyl dokonce ani prelet nerizeneho balonu bez
posatky pres statni hranice povazovan za poruseni mezinarodniho prava.
Mezinarodni pravo je nadrazeno pravu narodnimu a to vcetne ustavy, coz lze
povazovat za dalsi dukaz, ze balony si stavet lze.

Nicmene mi to nedalo a podival jsem se do nasi pravni dzungle a jediny zakon
ktery specifikuje a hovori o letajicich balonech nebo obecne o letajicich
strojich lehcich vzduchu je zakon 35/1924 O uprave letectvi a ten na uzemi
CR platil jen do roku 1947.

Stejne mi to nedalo a zavoval jsem znamemu meterologovi, kdyz mi vysvetlil,
ze meterologicky balon uz neni to co by bylo prave IN, ale v dobe kdy balony
pouzivali tak proste vypousteli a prukaz vypoustece rozhodne nevlastni, jen
v dobe kdy z uspornych duvodu balony plnili vodikem byli buzerovani hasici a
bezpecaky z duvodu prace s vysoce horlavym plynem.

Nicmene pripoustim, ze pokud by se vypousteni balonu stalo narodnim sportem
tak  by nas uzasny parlamet nejake omezeni a bumazky zavedl.

>Samozrejme to zakonen a patricnymi vyhlaskami je podchyceno zcela presne
(nastesti).
Prave tento pristup je jednim z zasadnich duvodu proc jsme my, Evropa
obecne, tam kde jsme a USA je tam kde je.
Mozna vam to neprijde, ale diky tomuto pristupu pomalu, ale jiste spejeme do
stadia , ze jedine co budete svobodne moci je konzumovat a moc nemyslet.

Priklad z jine branze, jeste v zacatku 60. let (ne ze bych to zazil) jste si
doma v garazi mohl postavit vlastni auto a celkem bez vetsi buzerace jste
mohl ziskat SPZ.
Dnes v CR (EU) nemyslitelne. Krasny argumet, ze bez dusledne certifikace a
zkousek, by jste mohl ohrozovat ostatni ucastniky silnicniho provou je
krasny ,ale moc ho neberu silnice dnes nejsou rozhodne bezpecnejsi nez tehdy
a uz vubec ne nez v USA, kde si sve auto stale lze postavit. Ma to jediny
dusledek, zaostavame, protoze omezujeme iniciativu lidi a jeste musime zivit
cca 400.000 statnich uredniku, kteri si vymysli dalsi omezeni, razitka a
buzerace aby zduvodnili svou potrebnost.

No vida kam jsem se dostali od balonu :-))).