[HWnews] OT: kontrola disku pod Linuxem

Thomas Shaddack hwnews@shaddack.mauriceward.com
Úterý Duben 13 18:51:08 CEST 2004

> musel jsem vcera prestehovat firewall (IPcop) a starsi 540MB disk co v nem
> je asi nejak neunes vypnuti po 20 dnech chodu (predtim nekolik let v
> supleti) a zacina se asi poroucet. Nicmene nevim to jiste koukal jsem do
> nejakych logu a je tam x ruznych hlasek o chybach na disku a tak bych
> potreboval poradit nejakou utilitu neco jako scandisk pod DOSem.
>
> Jiny disk neni problem mam tu jeden 1.2GB, ale nechce se mi to
> preinstalovavat pokud to nebude nutne.

Pred nedavnem jsem resil podobny problem (za ktery jsem si mohl sam neb
jsem z neopatrnosti klepl s diskem Western Digital za provozu - sbohem,
slouzils dobre - a vyrojily se na nem badsektory).

Existuje nekolik reseni.

Pokud se jedna jenom o diagnostiku, doporucuji pouzit Ultimate Boot CD,
kolekci nejruznejsich free diagnostickych bootovacich disket na jednom CD,
http://www.ultimatebootcd.com/ - a po nabootovani z CD pouzit prislusny
diagnosticky software pro dany typ disku. Je tam i utilita pro vypis SMART
registru disku, pokud je ma (coz asi pulgigo mit nebude, ale co kdyby),
coz by mohlo napovedet vic o jeho stavu.

Dalsi varianta je z tehoz CD pouzit nekterou z bootovacich disket Linuxu
(ja pouzil RIP), a pomoci utility dd_rescue udelat kopii partitions z toho
disku jinam. Pomoci opsny -l si zaroven muzete udelat log eventuelnich
badsektoru - dd_rescue se je pokusi precist, a pokud se mu to nepovede,
vypise kde jsou do logu a nahradi je nulami do vystupu. Pokud jde jenom o
test, muze se jako vystupni soubor pro image pouzit /dev/null. V mem
pripade jsem z poskozeneho disku zkopiroval /dev/hda1 do souboru na druhy
disk, pak opravil poskozeni systemu pomoci "e2fsck soubor" (misto e2fsck
/dev/hd??), a po mountnuti jako loop device z nej pozdeji vytahal soubory
s konfiguraci specifickou pro dotycny stroj. dd_rescue je VELMI dobry
nastroj pro umirajici disky.

Dejte vedet jestli to pomohlo.